Perusseminaarissa otetaan edelleen kahvikupponen, katsellaan powerpointteja ja takaraivoja sekä tehdään somepäivitys teeman mukaisilla hashtageilla. Puhujat ja kalvosetit vaihtuvat. Aikataulu venähtää. Haetaan lisää kahvia, poistutaan ja unohdetaan koko tilaisuus. Pahimmillaan puhujien vuorovaikutus yleisön kanssa on sitä luokkaa, että saman keikan olisi voinut vetää tyhjälle salille.

Hyviä keikkoja – oli kyse seminaaripuheenvuorosta tai livemusiikista – yhdistää kokemus siitä, että oli tärkeä päästä seuraamaan juuri tätä esitystä. Neljän ja viiden tähden vedot useimmiten sisältävät jotain näistä:

  • esiintyjä on poikkeuksellisen taitava lajissaan
  • saa nauraa, laulaa, itkeä, tanssia tai riehua
  • oppii uutta, kokee oivalluksia

Jotta viestisi menisi perille, alla kliseiden uhallakin seitsemän esiintyjän muistilappua. Toivottavasti saat niistä eväitä viiden tähden keikalle – olit sitten myyjä, kouluttaja, muusikko tai jotain muuta.

1. Kerro, kuka olet ja miksi tulit

Älä kuitenkaan kertaa ansioluetteloasi ja sitä, että olet tehnyt ”näitä hommia 25 vuotta” sekä toiminut siinä ja siinä yrityksessä, yliopistossa ja hallituksessa. Itsetietoinen keuliminen saa kuulijan takajaloilleen, eikä ainakaan edesauta puolellesi asettumista. Esityksesi päätyttyä yleisö kyllä tietää, onko sinulla vielä annettavaa alallasi.Meriittiesi sijasta kerro, mikä sinua kiinnostaa ja mistä innostut. Kerro tarina.

2. Tunne yleisösi

Jos et voi millään etukäteen ottaa selvää kuulijoistasi, kannattaa heihin tutustua keikan aikana ja mieluiten jo sitä odotellessa. Täsmäkosiskelusta saattaa jäädä juustoinen maku, mutta sekin on parempi kuin huomiotta jättäminen. Kunnioita yleisöäsi ja ole kiinnostunut heistä, sillä he ovat tulleet kuuntelemaan juuri sinua.

3. Opettele materiaalisi

En ole oikeastaan valmistanut mitään puhetta. Tätä avausta harvoin seuraa unohtumaton yhteinen tuokio. Viime kädessä se tarkoittaa: aikani on kallista, tuhlaan tässä nyt teidän halpaa aikaanne. Vaikka puhetilaisuus tulisi täysin yllättäen, aloita ennemmin kiittämällä tilaisuudesta sanoa sananen. Yleisö tietää kyllä, missä mennään.Sisäistä esityksesi rakenne ja asiat, älä opettele tekstiä ulkoa.

4. Jätä kalvot kotiin

Oppimisen ammattilaiset tietävät omaksumiskyvyn sukeltavan jo puolen tunnin infotykittelyn jälkeen. Siksi esiintymisgrafiikan välttämättömyyttä on syytä pohtia joka kerta. Haluaisitko itse lukea tekstiä ja kuulla saman asian samaan aikaan? Näytä siis vain kuvia ja kenties otsikoita, jos jotain näytät. Pienessä muistilapussa ei ole mitään häpeämistä, oli se sitten paperilla tai digimuodossa.

Jos vuorosi koittaa pitkän puhe- ja slidemaratonin päätteeksi, sinun on yksinkertaisesti pakko erottautua edellisistä. Voit pyytää yleisöä pyörittämään hartioitaan tai nousemaan ylös ja jaloittelemaan hetken. Jumppaohjaajaksi ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä. Voit myös herätellä kysymällä yleisöltä jotain, kunhan se liittyy aiheeseen.

5. Älä huuda, käytä mikkiä

Joka tilassa ja tilanteessa ei tarvita äänentoistoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että puhuminen  kannattaa korvata huutamisella. Maassamme vaikuttaa sitkeä koulukunta, jonka mukaan huutamalla toimitettu esitys on jotenkin miehekkäämpi kuin mikrofonia käyttävän keikarin.Huutamalla et välttämättä anna tarmokasta ja mutkatonta vaikutelmaa, mutta tapat varmasti esityksestäsi vivahteet ja dynamiikan.

Yleisön kuuloaistia ei kannata tarkoituksellisesti turmella, mutta hieman liian kovaääninen puhe on parempi kuin liian hiljainen. Voit punastelematta kysyä yleisöltä, kuulevatko he sinua. Se on ensimmäinen askel vuorovaikutukseen. Ei myös ole väärin tutustua tapahtumapaikan tekniikkaan ennalta tai kysyä siitä. Mikki toimii kyllä, uskalla puhua siihen.

6. Mokaa rauhassa

Joskus ei vaan lähde. Jotain jää puuttumaan. Ehkä sinun tai yleisösi vireystila ei ole tapissa. Jos esiintyjää kiinnostaa ensisijaisesti kotimatka, sitä on kokeneenkin konkarin vaikea peittää.

Pieniä virheitä ei kannata jäädä märehtimään. Harva niitä yleisössä muistaakaan. Sujuvuuteen kannattaa tähdätä, virheettömyys ei ole kiinnostavaa tai samastuttavaa. Moka ja sen paikkaaminen saattaa jopa olla vetosi kohokohta.

7. Usko itseesi ja asiaasi

Onko asiasi tärkeä? Oletko valmistautunut? Oletko hyvä siinä mitä teet? Ei muuta kuin lava haltuun. Hyvin se menee.

Matti Huhta on Villivision copywriter, joka on vetänyt hyviä ja huonoja keikkoja kouluttajana, muusikkona ja puhujana.

Kirjoittaja Matti Huhta,
copywriter

Luovuus Viestintä innovointi markkinointiviestintä vaikuttajamarkkinointi