Netti on tarkoitettu kaikille. Ketä sinun sivusi palvelevat?

Olemme kaikki yksilöllisiä ja jokaisella meillä on omat tarpeemme. Tämä pätee myös netin käyttäjiin ja erilaisiin käyttötapoihin. Maailman terveysjärjestön mukaan 15 %:lla maailman väestöstä on jonkinlaisia rajoitteita esimerkiksi terveydellisistä syistä johtuen.

EU:n saavutettavuusdirektiivin myötä julkishallinnon digitaalisten palveluiden tulee olla kaikkien käytettävissä tasavertaisesti. Aluksi direktiivi ja sitä seuraava laki kohdistuu ainoastaan julkiseen sektoriin. Itse realistisena optimistina kuitenkin väitän, että tämä kehityssuunta tulee vaikuttamaan pian kaikkiin digitaalisiin palveluihin.”Direktiivi ja sitä seuraava laki kohdistuu ainoastaan julkiseen sektoriin. Itse realistisena optimistina väitän, että tämä kehityssuunta tulee vaikuttamaan kaikkiin digitaalisiin palveluihin.”

Mikä vaikuttaa verkkosivujen saavutettavuuteen?

Sivujen saavutettavuuteen vaikuttaa käyttäjän lisäksi myös hänen käyttämänsä teknologia. Tunnistamalla erilaiset käyttötilanteet voit varmistaa, että sivujesi ominaisuudet ja sisällöt palvelevat käyttäjiä halutulla tavalla. Käyttäjä saattaa olla näkövammainen ja selata sivujasi ruudunlukulaitteen varassa. Käyttäjän päätelaitteella voi olla harvinainen resoluutio, hän on saattanut murtaa kätensä tai omistaa vain suuret sormet, minkä takia sivujen käyttö mobiililaitteella on haastavaa. Syitä voi olla monia. Oletko itse yrittänyt lukea vaaleaa tekstiä valkoista taustaa vasten huonolta, vanhalta näytöltä? Kyseinen tilanne vastaa sitä, miten likinäköinen käyttäjä näkee sinun sivusi.

Huomioimalla sivujesi saavutettavuuden et palvele ainoastaan erityiskäyttäjäryhmiä – lopulta sivujen esteetön suunnittelu parantaa ihan jokaisen käyttökokemusta.

Saavutettavuus vaikuttaa suoraan yrityksen liiketoimintaan

Saavutettavilla verkkosivuratkaisuilla varmistat, että jokainen käyttäjä saa klikattua tuotteet ostoskoriin, suoritettua maksun netissä sekä luettua tuotteesta kirjoitettuja arvosteluja tai jätettyä itse sellaisen. Saavutettavalla sivustolla tavoitat siis laajemman käyttäjäkunnan ja varmistat, että sivujen konversio on parempi.

Todistettu fakta on, että käyttäjät jakavat todennäköisimmin useammalle tuttavalleen kokemuksen huonosta kuin onnistuneesta asioinnista. Positiivinen kokemus on avainroolissa brändisi kehityksessä ja maineenhallinnassa.

Voit arvioida verkkosivujesi käyttäjäkokemusta miettimällä, täyttääkö sivusi seuraavat kriteerit:

  • Sivujen rakenne on helppo sisäistää.
  • Käyttöliittymä on helppo oppia.
  • Sivuston rakenne ja ominaisuudet on helppo hahmottaa eri sivunäkymien välillä.
  • Sivuston käyttö on tehokasta.
  • Käyttöliittymäratkaisut vähentävät virhearviointeja sivujen ominaisuuksia käytettäessä.
  • Sivustosi käyttäjä pitää sen käytöstä.

Asiat ovat melko yksinkertaisia. Et kuitenkaan saavuta näitä, ellet tunne asiakastasi, kohderyhmääsi tai ymmärrä, miten juuri he käyttävät nettiä. Voit lukea lisää verkkosivujen kohderyhmistä aiemmasta blogipostauksestani.

Halutko vaihtaa ajatuksia sinun sivujesi saavutettavuudesta?

Blogin toisessa osassa copymme Toni pui saavutettavien verkkosivujen suunnittelua sisältöjen näkökulmasta.

Kirjoittaja Mikko Nuuttila,
Lead Digital Designer

Digi digitaalinen markkinointi verkkosivut