Ystäväni ja tuttavani kysyvät minulta usein: mitä sä siis oikeasti teet työkses? Yleensä vastaan kirjoittavani tekstejä printistä someen myyvällä kärjellä tai ilman. Kuulostaa mustavalkoiselta, ja sitä tuo vastaus onkin. Juuri siksi se on niin huono. Sori siitä.

Nyt vastaan kysymykseen paremmin ja kansantajuisesti.

Toki kirjoitan erilaisia tekstejä erilaisiin kanaviin ja vieläpä erilaisille asiakkaille. Pelkkä tekstien kirjoittaminen on kuitenkin mekaanisen kuuloista ja yksinäistä suorittamista. Teen paljon muutakin, minkä takia ei voida puhua pelkästään kirjoittamisesta.

Jos ei ole harmainta hajuakaan, mistä kirjoittaa, ei lopputulos ole mairitteleva. Sen takia taustatyön tekeminen on elinehto ja vaikuttavan tekstin kivijalka. Tästä syystä olisi kivaa, jos copywriteria ei lähestyttäisi seuraavasti: ”jotain vain nopeasti kirjoitat siihen, sinultahan se onnistuu.” Hoituu kyllä, muttei se kannata. Taustatyöhön ja ymmärrykseen, koskien niin toimialaa, asiakkaita ja asiakkaiden asiakkaita, pitää löytyä aikaa. Sohimisessa ei ole järkeä, koska sillä tavalla aikaan saadut lopputulokset harvemmin palvelevat tavoitetta. Eikä sellaisia töitä ole hauska tehdäkään.

Jotain vain nopeasti kirjoitat siihen, sinultahan se onnistuu.

Kun olen sisäistänyt tarpeelliset asiat, aloitan kirjoitustyön. Tosin vieläkään en hyökkää ja kirjoita kerrasta valmistaSen sijaan pohdin, että kenelle kirjoitan, ja missä ja miten hän viestin lukee; miksi tämä on tärkeää juuri hänelle? Jotain rustailen jo ylöskin. Enimmäkseen kuitenkin tuijotan seinää, kävelen, luen ja tutkin asiaa syvemmin antaen aivojeni työskennellä. Avoin keskustelu tiimin kanssa on tärkeää koko projektin ajan.

Tämän jälkeen ajatukset ja ylös rustatut ranskalaiset viivat ryöpsähtävät kokonaisuudeksi. Tässäkö tämä oli? Ei, nyt se vasta alkaa.

Suurin osa työstäni koostuu tekstien editoinnista. Muokkaan hajanaisista sana- ja lausepareista kokonaisuuksia, saan palautetta asiakkaalta ja tiimiltä. Sitten editoin. Ja editoin. Ja pikkasen vielä editoin. Hieman projektista riippuen yli puolet työstäni on erilaista tekstin editointia ja toimivan tekstipalapelin rakentamista. Teksti menee harvoin kerralla maaliin. Tämä on paikka, jossa ymmärrys kasvaa ja oppi karttuu – ihan joka kerta.

Kun teksti on kasassa, lähtee se eteenpäin ja muuttuu todeksi julkaisun myötä. Parhaissa tapauksissa nuo kirjoittamani ja järjestelemäni sanat jäävät elämään asiakkaan ja heidän asiakkaidensa mieliin liikuttaen siellä jotakin. Se aiheuttaa sisäistä hykertelyä ja on koko työn suola.

Työstäni pienin, mutta näkyvin ja kuuluvin osa on itse kirjoittamista. Tuntuisikin hassulta kertoa, että vain kirjoitan työkseni. Ehkä ensi kerralla kerronkin tuijottavani töissäni seinää ja ajattelevani.

Väitän, että tuo vastaus kiinnittäisi mielenkiinnon – ihan kuten hyvä teksti ja tarkasti järjestellyt sanat. Siitä on mukava jatkaa keskustelua ja kertoa vaikka tone of voice -määrittelystä. Ehkäpä jatkan siitä seuraavassa blogipostauksessani. Editoinnin vuoksi se ei mahtunut tähän mukaan.

Jos tuli mieleen jotain kysyttävää ennen sitä, soita tai pistä viestiä.

Kirjoittaja Toni Liimatainen,
copywriter

Luovuus Viestintä innovointi sisältömarkkinointi